Saturday, November 5, 2011

Hati yang baik akan sentiasa bersangka baik


"  Ya Allah, aku berlindung kepadaMu daripada kedukaan dan kesusahan, dan aku berlindung kepadaMu daripada kelemahan dan kemalasan dan aku berlindung kepadaMu daripada ketakutan dan kebakhilan"


ini salah satu doa yang baik, kita mohon pada Allah perlindungan daripada kedukaan dan kesusahan..sebagai manusia kita tidak dapat lari daripada sukakan kemudahan dan bencikan kesusahan. tapi Allah lebih mengetahui adakah kemudahan atau kesusahan itu baik bagi kita...

Boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jua Yang Maha Mengetahui (semua itu), sedang kamu tidak mengetahuinya. (al-Baqarah:216)"

ramai orang salah anggap, banyak antara kita anggap duit yang banyak, kereta yang mewah, rumah besar, pangkat yang tinggi sebagai sesuatu yang membawa kepada ketenangan...sayang sekali, jadi selagi mereka tak mencapai semua ini, mereka tak layakkah untuk bahagia?

jangan begitu, antara tips untuk mencapai hati yang tenang adalah bersangka baik...bersangka baik dengan Allah, bersangka baik dengan sikap manusia..

bersangka baik dengan Allah dengan redha dengan apa yang Allah takdirkan...
bersangka baik dengan kesilapan manusia, semua manusia tak lari dari melakukan kesilapan..
jadi dengan ini, kita akan mudah memaafkan..

satu motivasi untuk kita: hati yang baik akan sentiasa bersangka baik...maka jika kita jadi manusia yang asyik nak pandang negatif sesetengah perkara...mudah nk salahkan pihak lain atas sesetengah masalah..muhasabahlah..:)

0 comments:

Post a Comment

:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

 
Design by Budak Redha Themes | Blogger by Budak Redha - Premium Blogger Themes | Budak Redha