Alhamdulillah terbuka hati hari ini ingin
berkongsi artikel yang dibaca semalam berkenaan dengan enam taktik
kotor syaitan oleh Ustaz Abdullah Yasin, semoga beliau dicucuri rahmat
dalam kehidupan seharian dalam mencari keredhaanNya di dunia dan
akhirat. Semoga artikel ingin dalam memberi peringatan dan manfaat
kepada kita semua. Artikel beliau seperti berikut :
قُلْ أَعُوْذُ بِرَبِّ النَّاسِ (1) مَلِكِ النَّاسِ (2) إِلَهِ النَّاسِ (3) مِنْ شَرِّ الوَسْوَاسِ الخَنَّاسِ (4) الَّذِي يُوَسْوِسُ فِى صُدُورِ النَّاسِ (5) مِنَ الجِنَّةِ وَالنَّاسِ (6)
Katakanlah : Aku berlidung kepada Tuhan (yang memelihara dan menguasai) manusia. Raja
manusia. Sembahan manusia. Dari kejahatan wasawas (bisikan) syaitan
yang biasa bersembunyi, Yang membisikkan (kejahatan) ke dalam dada
manusia, dari (golongan) jin dan manusia. ( Al-Naas : 1-6)
Pengajaran Surah :
1. Dalam ayat diatas Allah
SWT menyuruh Nabi-Nya dan umatnya agar memohon perlindungan kepada
Allah, Tuhan yang mencipta manusia, memilikinya, yang wajib disembah
oleh manusia – ( الخَنَّاسِ مِنْ شَرِّ الوَسْوَاسِ ) : daripada kejahatan wasawas (bisikan) Al-Khannas.
Siapakah Al-Khannas ? Makna asal Al-Khannas adalah sesuatu yang
tersembunyi atau sesuatu yang datang dengan cepat dan pergi dengan
cepat. Akhirnya para mufassirin mengartikan Al-Khannas dengan Syaitan,
sebab karakter atau tabiat syaitan segera pergi dari manusia jika
manusia ingat kepada Allah dan datang dengan cepat jika manusia itu
sedang lalai atau leka dari mengingati Allah. Bisikan halus ada tiga
jenis, iaitu : 1. Wahyu : Bisikan halus Malaikat kepada para Nabi atau para Rasul ; 2. Ilham : Bisikan Malaikat kepada umat manusia biasa ; 3. Waswas : Bisikan halus Syaitan kepada umat manusia. Target utama syaitan adalah hati manusia. Itu sebabnya disebut “ dalam dada manusia “. Selanjutnya Allah SWT menyatakan pada akhir ayat bahawa Syaitan itu ada dua jenis, iaitu syaitan jenis jin dan syaitan jenis insan.
2. Imam Ibnu Al-Qayyim ketika menjelaskan maksud Wasawas Al-Khannas di dalam Tafsirnya “ Tafsir Al-Qayyim “
bahawa Syaitan berusaha keras untuk menggoda umat manusia anak cucu
Adam agar menyimpang dari jalan Allah SWT yang lurus. Syaitan tidak
lekas putus asa. Langkah demi langkah dilaluinya dengan tabah. Jika
langkah pertama tidak berhasil maka dia akan berpindah ke langkah kedua,
begitulah seterusnya. Menurut Imam Ibnu Al-Al-Qayyim : Ada
Enam Taktik Kotor Syaitan dalam usahanya menggoda mansia, iaitu : 1.
Kufur atau Syirik ; 2. Bid’ah ; Kabaair ; 4. Shaghaair ; 5. Mafdhuul ;
6. Mubah. Maksudnya : Syaitan akan terus menerus berusaha
agar manusia jauh daripada Jalan Allah. Taktik Kotor ini diawali dengan
dosa yang paling berbahaya iaitu Kufur atau Syirik. Demikianlah keduanya
Dosa Bid’ah. Mengapa Syirik dan Bid’ah menjadi target utama syaitan ?
Syaitan sungguh bijak !!! Sebab dia sangat tahu bahawa ada dua syarat
utama amal soleh atau suatu ibadat itu diterima, iaitu : 1. Tauhid atau
Ikhlas semata-mata kerana Allah jika beribadat ; 2. Amalan tersbut
mestilah dilakukan mengikuti cara atau kaifiyat Rasulullah SAW. Ikutilah
penjelasan berikut !
3. 1. Kufur atau Syirik
: Usaha pertama Syaitan, jika boleh semua manusia menjadi kufur atau
murtad agar mereka boleh bersama-sama dia di dalam neraka kelak. Jika
tidak mampu mengkafirkan manusia, maka dia tidak putus asa tetapi dia
sudah berpuas hati jika manusia tersebut melakukan syirik. Apa sebabnya ?
Sebab syirik dapat membinasakan semua amalan soleh umat manusia. Allah
berfirman : Jika kamu terlibat syirik niscaya hancur musnah segala amalan kamu, dan kelak kamu pasti termasuk golongan orang yang merugi. ( Al-Zumar : 65 ) ; 2. Bid’ah :
Jika usahanya gagal mengkafirkan manusia atau terlibat syirik, maka
usaha keduanya mendorong manusia membuat perkara bid’ah. Syarat amal
ibadat diterima mestilah mengikuti cara Rasulullah SAW. Rasul SAW
bersabda : Siapa yang beramal tidak mengikuti cara kami, maka amalnnya
ditolak. (HR Muslim). Dua syarat inilah sebenarnya yang terkandung di
dalam Dua Kalimah Syahadat. Setelahnya menyusul ibadat-ibadat Solat,
Puada, Zakat, Haji. Ini memberi isyarat bahawa semua amal soleh atau
ibadat, tidak akan diterima oleh Allah jika tidak memenuhi dua syarat
itu.
4. 3. Kabaair
: Maksudnya ialah dosa-dosa besar lainnya selain Syirik dan Bid’ah
seperti minum arak, berjudi, membunuh, berzina dan lain-lain. Godaan ini
menurut urutannya terletak pada godaan ketiga, ini memberi isyarat
bahawa inplikasi atau kesan syirik dan bid’ah adalah lebih berbahaya
pada diri seseorang jika dibandingkan dengan dosa-dosa besar lainnya.
Untuk menguatkan lagi pendngan ini renunglah kata-kata Imam Al-Syafii Rahimahullah ini : Bid’ah dalam hal agama adalah lebih berbahaya dari dosa-dosa besar lainnya.
Sebab orang yang minum arak, berjudi, berzina biasanya mereka
mengetahui bahawa perbuatan itu terkutuk dan berdosa. Oleh itu, tidak
mustahil suatu hari nanti, dia akan bertaubat kepada Allah diatas
dosa-dosanya itu. Tetapi lain halnya dengan orang yang melakukan bid’ah
!!! Biasanya pembuat bid’ah sentiasa mendakwa bahawa amalan bid’ah yang
mereka tambah dan reka-reka baru itulah yang terbaik. Jika demikian
halnya dan anggapannya, maka jangan haraplah mereka akan bertaubat dari
dosa bid’ah. Malahan jika sampai mendakwa bahawa penambahan amalan (yang
tidak ada dasar atau asasnya dari Nabi SAW ) itu membuat amalannya
menjadi lebih baik disisi Allah, maka secara tidak langsung (indirectly) dia mendakwa bahawa amalan Rasulullah SAW masih kurang sempurna.
5. 4. Shaghaair
: Maksudnya ialah dosa-dosa kecil. Jika manusia tidak dapat digoda
melalui syirik, bid’ah dan kabaair maka syaitan masih belum berputus asa
dan berusaha melalui dosa-dosa kecil, seperti memandang perkara haram,
bercumbu-cumbuan, berkhalwat yang tidak sampai ke derjat berzina dan
lain-lain. Dan jika langkah ke empat ini juga tidak berhasil maka
syaitan akan mendorong manusia tersebut melakukan perkara mafdhul. 5. Mafdhul.
Maksudnya : Amalan-amalan yang kurang afdhal. Kalau solat berjamaah
adalah afdhal (lebih baik) jika dibandingkan dengan solat sendirian,
maka syaitan akan menyuruh manusia solat sendirian. Dihalangnya manusia
solat wajib di masjid dan mendorongnya agar solat saja di rumah
masing-masing. Jika langkah ini juga tidak berhasil sebab manusia
tersebut gemar melakukan perkara yang afdhal, maka usaha syaitan yang
terakhir ialah menggalakkan manusia menyibukkan diri dengan
perkara-perkara mubah. 6. Mubah : Maksudnya
perkara-perkara yang tidak memberi apa-apa faedah, apakah faedah dunia
atau faedah akhirat. Contoh : Menghabiskan masa menjelang berbuka puasa
bersama cucu di depan TV menonton karton. Walaupun – barangkali – ia
tidak membawa dosa, namun demikian sebenarnya syaitan telah berjaya
menggoda manusia dengan cara melekakan manusia dengan perkara-perkara
yang mubah, sebab yang penting bagi syaitan ialah asalkan manusia tidak
menambah bekalan akhiratnya, walaupun ketika itu mereka tidak melakukan
dosa.
6. Dari penjelasan diatas, nyatalah
bagi kita bahawa Syaitan sungguh bijak. Dia tahu bagaimana cara yang
paling tepat dan berkesan untuk membinasakan umat manusia anak cucu
Adam. Dia sangat tahu apakah syarat utama agar amalan manusia diterima
oleh Allah sebagai amal soleh dan seterusnya membawa mereka ke syurga.
Syarat itu ialah : 1. Ikhlas atau Tauhid ; 2. Ittiba’ atau mengikuti
cara amalan Rasulullah SAW. Pada mulanya kerja syaitan ialah menghalang
manusia beramal soleh atau beribadat. Tetapi jika manusia enggan
mematuhi godaannya lalu mereka rajin beribadat, maka syaitan akan ambil
jalan pintas, bagaiaman agar amalan mereka ditolak atau tidak diterima
oleh Allah. Taktik kotor lagi halus syaitan ini tidak disadari oleh
kebanyakan manusia, malahan juga tidak disadari oleh sesetengah ulamak
dan para pendakwah. Itu sebabnya Rasulullah SAW pernah menyatakan
kebimbangan baginda tentang kemunculan imam-imam yang menyesatkan pada
akhir zaman : “ Sesungguhnya yang paling aku takuti menimpa umatku
adalah kemunculan iman-iman yang menyesatkan “. (HR Tarmidzi).
7. Topik ini saya tulis pada Hari Isnin, Hari Pertama Bulan Ramadhan 1432H – 2011M menjelang solat Zuhur di Masjid Al-Haram Makkah Al-Mukarramah
– sekali-kali tidak bermaksud menuduh mana-mana pihak – tetapi sekedar
membuka minda umat yang terkadang terlalu ta’assub dan fanatik kepada
sesetengah Imam atau Tuan Guru. Marilah kita sama-sama merenung, apakah
sudah muncul dalam masyarakat kita hari ini apa yang dibimbangi oleh
baginda Rasulullah SAW tersebut. Firasat peribadi saya berkata
seakan-akan sudah muncul apa yang ditakuti Rasulullah SAW itu atas
sebab-sebab berikut : A. Rukun Islam pertama “ Dua
Kalimah Syhadat “ kurang didalami oleh umat Islam sekarang, apakah
tentang rukun syaratnya atau perkara yang boleh membatalkannya. Hal ini
berbeza dengan minat yang mereka tumpukan terhadap rukun-rukun Islam
lainnya seperti solat, puasa, zakat, haji, umrah dan lain-lain. B. Jika ada imam atau ustaz atau pendakwah yang berusaha mendedahkan kepada umat tentang betapa pentingnya Tauhid dan Ikhlas, dan betapa bahaya Syirik dan khurafat atau betapa pentingnya Ittiba’
mengikuti Sunnah Rasul SAW, dan betapa bahaya bid’ah dalam beribadat
kepada Allah, maka kita akan menyaksikan penentangan yang luar biasa
kerasnya sambil melontarkan tuduhan dan fitnah serta gelaran yang
menakutkan kepada pendakwah atau ulama tersebut seperti Wahhabi,
Terroris, Kaum Muda, Songsang dan lain-lain. Na’uudzu Billah Min Dzaalik.
NOTE : Semoga makalah
ini dapat turut menolong menjernihkan keadaan yang semakin kusut.
Sebenarnya Allah SWT telah menegaskan bahawa cara yang paling tepat dan
berkesan bagi Umat Akhir Zaman untuk menyelesaikan kekusutan dan
perbezaan pendapat sesame mereka ialah dengan merujuk kepada Al-Quran
dan Sunnah Nabi SAW. Sila lihat ayat 59 Surah Al-Nisaa’. Rasulullah SAW
bersabda : Aku tinggalkan untukmu dua perkara, selama kamu berpegang
kepada kedua-duanya, maka kamu tidak akan sesat untuk selama-lamanya,
iaitu Al-Quran dan Sunnahku. (HR Al-Hakim dan Imam Malik dalam
Al-Muwatta’)
kredit kepada Ustaz Abdullah Yasin
src : https://www.facebook.com/notes/abdullah-yasin/enam-taktik-kotor-syaitan-035/199281050128320
0 comments:
Post a Comment