Wednesday, August 17, 2011

Harganya Ilmu

Dalam suatu perjalanan, Imam Ghazali dan kafilahnya telah ditahan oleh segerombolan perompak. Seluruh barang dan harta benda mereka dirampas. Imam Ghazali memohon dengan rendah hati kepada ketua perompak itu agar dikembalikan semula begnya yang berisi kitab-kitab kata Imam Ghazali, dia menyayangi kitab-kitab tersebut.

Ketua perompak itu bertanya, “apakah isi kitab-kitab ini?” Imam Ghazali menjawab, “ilmu”

ilmu itu milik ALLAH s.w.t
Ketua perompak bertanya lagi, “kalau kitab ini hilang maka hilanglah ilmu? Balas Imam Ghazali, “Ya”. Kalau kitab ini hilang bererti hilanglah ilmu. Kerana itu aku amat menyayangi kitab-kitabku ini.”

Ketua perompak memandang wajah imam Ghazali, kemudian menyoalnya, “Apakah harganya ilmu yang hanya ada pada kitab?”

Kata-kata itu benar-benar membuatkan imam Ghazali terkejut. Ia Menyedarkan beliau tentang suatu perkara penting yang selama ini diabaikannya. Sejak itulah Imam Ghazali menghafal seluruh ilmu di dalam kitab-kitab miliknya.

An-nur Furqan : zaman sekarang nie, nak cari orang yang berilmu terutamanya, ilmu agama dah susah, kalau di masjid, yang nak mendengar kitab dan ceramah, hanya pak cik mak cik yang sudah lanjut usia, ilmu yang diperoleh mungkin dah tak lama dapat digunakan. Tapi anak muda, yang sangat memerlukan ilmu tu sebagai bekal perjalanan hidup nya di dunia, yang mungkin masih lama,  tak berminat nak cari ilmu..ilmu agama bukan untuk ustaz dan ustazah, tapi untuk semua Muslim yang bercita-cita untuk ke syurga Allah..dan kemana lagi kalau bukan ke situ?..sama-sama la kita mencari dan menyebarkan ilmu..semoga Allah membantu kita amin..

Firman Allah,
“bacalah dengan nama Tuhanmu yang menciptakan” 

sabda Rasul,
“dan sampaikanlah dariku walau sepotong ayat”

http://zahyda.blogspot.com/

0 comments:

Post a Comment

:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

 
Design by Budak Redha Themes | Blogger by Budak Redha - Premium Blogger Themes | Budak Redha